Translate

Παρασκευή, 3 Οκτωβρίου 2014

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ





                    Βίντεο της UNICEF για τα Δικαιώματα 
            των Παιδιών

      



Τα κινούμενα σχέδια για τα Δικαιώματα του Παιδιού είναι μια πρωτοβουλία της UNICEF
με στόχο να ενημερώσει το κοινό παγκόσμια για τα δικαιώματα των παιδιών.
Το κάθε σύντομο σποτ που δημιουργήθηκε μέσα από αυτή την πρωτοβουλία,
με τη συνεργασία πολλών γνωστών στούντιο κινουμένων σχεδίων, απεικονίζει
 ένα δικαίωμα που περιγράφεται στη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού,
όπως η εκπαίδευση, η προστασία από την παιδική εργασία,η ελευθερία
 έκφρασης κ.α.Όλα τα σποτ είναι χωρίς λόγια, προκειμένου να περάσει 
το μήνυμα  για τα δικαιώματα σε όλους ανεξάρτητα από τη γλώσσα που μιλάει.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε μερικά από τα καλύτερα τέτοια βίντεο που 
έχουν δημιουργηθεί.



                              Οικογένεια (άρθρο 5)



                                

                                                                                                                                                                          


Ταυτότητα (άρθρο 8 )


                  

                            Μη Διάκριση (άρθρο 2)


 Εκπαίδευση (άρθρο 28)




                                 

                     


        Προστασία στις ένοπλες συρράξεις (άρθρο 38)  

                                                                               

                           


                                                                             
                        


              Προστασία από κακομεταχείριση (άρθρο 19)        


                                         

                                     

           Προστασία από παιδική εργασία (άρθρο 32)  


                       


   
                  Προστατευτικό περιβάλλον (άρθρα 3,9)



                                        

                        Ελευθερία έκφρασης ( άρθρο 13) 

                         

Προστασία από σεξουαλική εκμετάλλευση( άρθρο 34 )


                                           

               

                         Ελευθερία σκέψης (άρθρο 14)  

                                                

                                 
                                                                                              
                Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού
                          Έκδοση φιλική προς τα παιδιά


                                     



                 Αυτά είναι τα δικαιώματά σου!
Αν δεν τα γνωρίζεις, δεν θα ξέρεις ότι παραβιάζονται,
                   γι' αυτό άρχισε να ερευνάς!


ΑΡΘΡΟ 1
Καθένας κάτω των 18 έχει αυτά τα δικαιώματα.

ΑΡΘΡΟ 2
Όλα τα παιδιά έχουν αυτά τα δικαιώματα, ανεξάρτητα από το ποιά είναι, που ζουν,
 τι κάνουν οι γονείς τους, τι γλώσσα μιλάνε, ποιά είναι η θρησκεία τους, αν είναι
 αγόρια ή κορίτσια, ποιές είναι οι παραδόσεις τους, αν έχουν κάποια αναπηρία, 
αν είναι πλούσια ή φτωχά. Κανένα παιδί δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται άδικα
 για κανένα λόγο.

ΑΡΘΡΟ 3
Όλοι οι ενήλικες πρέπει να κάνουν αυτό που είναι καλύτερο για σένα. Όταν
 οι μεγάλοι παίρνουν αποφάσεις, πρέπει να σκέφτονται τι συνέπειες θα έχουν
 αυτές τους οι αποφάσεις για τα παιδιά.

ΑΡΘΡΟ 4
Το κράτος έχει ευθύνη να εξασφαλίσει πως τα δικαιώματά σου προστατεύονται.
 Πρέπει να βοηθήσει την οικογένειά σου να προστατεύει τα δικαιώματά σου και να
 δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου θα μπορείς να μεγαλώσεις και να αναπτυχθείς 
πλήρως.

ΑΡΘΡΟ 5
Η οικογένειά σου έχει την ευθύνη να σε βοηθήσει να μάθεις να ασκείς τα 
δικαιώματά σου και να εξασφαλίσει πως τα δικαιώματά σου προστατεύονται.

ΑΡΘΡΟ 6
Έχεις δικαίωμα στη ζωή.

ΑΡΘΡΟ 7
Έχεις δικαίωμα να έχεις ένα όνομα και αυτό πρέπει να αναγνωρίζεται επίσημα από
 το κράτος. Έχεις δικαίωμα σε μια εθνικότητα (να ανήκεις σε μια χώρα).

ΑΡΘΡΟ 8
Έχεις δικαίωμα σε μια ταυτότητα - ένα επίσημο αρχείο του ποιός/α είσαι. Κανείς
 δεν πρέπει να στο στερήσει αυτό.

ΑΡΘΡΟ 9
Έχεις το δικαίωμα να μένεις με τους γονείς (ή γονέα) σου, εκτός και αν αυτό 
είναι κακό για σένα. Έχεις το δικαίωμα να ζεις με μια οικογένεια που νοιάζεται
 για σένα.

ΑΡΘΡΟ 10
Αν ζεις σε διαφορετική χώρα από αυτή που μένουν οι γονείς σου, έχεις το δικαίωμα 
να είστε μαζί στο ίδιο μέρος.

ΑΡΘΡΟ 11

Έχεις το δικαίωμα να προστατεύεσαι από απαγωγή.

ΑΡΘΡΟ 12
Έχεις το δικαίωμα να πεις τη γνώμη σου και οι μεγάλοι να την ακούν και να
 την παίρνουν σοβαρά.

ΑΡΘΡΟ 13
Έχεις το δικαίωμα να ανακαλύπτεις πράγματα και να μοιράζεσαι τις σκέψεις σου
 με άλλους, μιλώντας, ζωγραφίζοντας, γράφοντας ή με οποιονδήποτε άλλο 
τρόπο εκτός και αν αυτός βλάπτει ή προσβάλλει άλλους ανθρώπους.

ΑΡΘΡΟ 14
Έχεις το δικαίωμα να επιλέξεις τη δική σου θρησκεία και τα πιστεύω.
 Οι γονείς σου θα πρέπει να σε βοηθήσουν να αποφασίσεις τι είναι σωστό και
 τι λάθος και ποιό είναι το καλύτερο για σένα.

ΑΡΘΡΟ 15
Έχεις το δικαίωμα να διαλέξεις τους φίλους σου και να συμμετέχεις ή να φτιάξεις
 ομάδες, φτάνει αυτό να μην βλάπτει άλλους.

ΑΡΘΡΟ 16
Έχεις δικαίωμα σεβασμού στην ιδιωτική σου ζωή.

ΑΡΘΡΟ 17
Έχεις το δικαίωμα να λαμβάνεις πληροφορίες που είναι σημαντικές για την
 ευημερία σου, από το ραδιόφωνο, τις εφημερίδες, βιβλία, ηλεκτρονικούς
 υπολογιστές και άλλες πηγές. Οι ενήλικες πρέπει να βεβαιωθούν πως οι 
πληροφορίες που λαμβάνεις δεν είναι βλαβερές και να σε βοηθήσουν να βρεις
 και να καταλάβεις τις πληροφορίες που χρειάζεσαι.

ΑΡΘΡΟ 18
Έχεις το δικαίωμα να μεγαλώσεις με τους γονείς (ή γονέα) σου αν αυτό είναι δυνατό.

ΑΡΘΡΟ 19
Έχεις το δικαίωμα να προστατεύεσαι από το να πάθεις κακό ή να σε
 κακομεταχειριστούν, στο σώμα ή το μυαλό.

ΑΡΘΡΟ 20
Έχεις το δικαίωμα σε ειδική φροντίδα και βοήθεια αν δεν μπορείς να ζήσεις
 με τους γονείς σου.

ΑΡΘΡΟ 21
Έχεις δικαίωμα σε φροντίδα και προστασία αν σε υιοθετήσουν ή σε αναλάβει
 ανάδοχη οικογένεια.

ΑΡΘΡΟ 22
Έχεις δικαίωμα σε ειδική φροντίδα και βοήθεια αν είναι πρόσφυγας 
(εάν εξαναγκάστηκες να φύγεις από το σπίτι σου και ζεις σε άλλη χώρα),
 όπως και σε όλα τα άλλα δικαιώματα αυτής της Σύμβασης.


ΑΡΘΡΟ 23
Έχεις δικαίωμα σε ειδική εκπαίδευση και φροντίδα αν έχεις κάποια αναπηρία,
 καθώς και σε όλα τα άλλα δικαιώματα αυτής της Σύμβασης, ώστε να μπορείς
 να ζήσεις μια ολοκληρωμένη ζωή.

ΑΡΘΡΟ 24
Έχεις δικαίωμα στην καλύτερη δυνατή φροντίδα για την υγεία σου, καθαρό
 νερό να πιείς, θρεπτικό φαγητό, ένα καθαρό και ασφαλές περιβάλλον και τις
 πληροφορίες που θα σε βοηθήσουν να μείνεις υγιής.

ΑΡΘΡΟ 25
Αν ζεις κάτω από τη φροντίδα άλλων ή σε άλλες καταστάσεις μακριά
 από το σπίτι σου, έχεις δικαίωμα να εξετάζονται τακτικά οι συνθήκες κάτω
 από τις οποίες ζεις για να φανερωθεί αν είναι οι πιο κατάλληλες.

ΑΡΘΡΟ 26
Έχεις δικαίωμα για βοήθεια από το κράτος αν είσαι φτωχός ή βρίσκεσαι σε ανάγκη.

ΑΡΘΡΟ 27
Έχεις δικαίωμα σε φαγητό, ρούχα, ένα ασφαλές μέρος να ζήσεις και να
 ικανοποιούνται οι βασικές σου ανάγκες. Δεν πρέπει να μειονεκτείς με τρόπο 
που να μην μπορείς να κάνεις πολλά από τα πράγματα που κάνουν τα άλλα 
τα παιδιά.

ΑΡΘΡΟ 28
Έχεις δικαίωμα σε εκπαίδευση καλής ποιότητας. Πρέπει να ενθαρρύνεσαι να
 πας στο σχολείο μέχρι την υψηλότερη τάξη που μπορείς.

ΑΡΘΡΟ 29
Η εκπαίδευσή σου πρέπει να σε βοηθάει να χρησιμοποιείς και να αναπτύξεις
 το ταλέντο και τις ικανότητές σου. Πρέπει επίσης να σε βοηθάει να μάθεις
 να ζεις με ειρήνη, να προστατεύεις το περιβάλλον και να σέβεσαι τους άλλους
 ανθρώπους.

ΑΡΘΡΟ 30
Έχεις το δικαίωμα να εξασκείς τις παραδόσεις σου, τη γλώσσα και τη 
θρησκεία σου - ή όποια άλλη επιλέξεις. Μειονότητες και ιθαγενείς ομάδες
 χρειάζονται ιδιαίτερη προστασία αυτού του δικαιώματος.

ΑΡΘΡΟ 31

Έχεις δικαίωμα στο παιχνίδι και την ξεκούραση.

ΑΡΘΡΟ 32
Έχεις δικαίωμα προστασίας από εργασία που σε βλάπτει και που είναι 
επιβλαβής για την υγεία και την εκπαίδευσή σου. Εάν εργάζεσαι, έχεις 
το δικαίωμα να είσαι ασφαλής και να πληρώνεσαι ικανοποιητικά.

ΑΡΘΡΟ 33
Έχεις δικαίωμα προστασίας από επιβλαβή ναρκωτικά και από το εμπόριο 
ναρκωτικών.

ΑΡΘΡΟ 34
Έχεις δικαίωμα σε μια ζωή ελεύθερη από σεξουαλική κακοποίηση.

ΑΡΘΡΟ 35
Κανείς δεν επιτρέπεται να σε απαγάγει ή να σε πουλήσει.

ΑΡΘΡΟ 36
Έχεις δικαίωμα προστασίας από κάθε μορφή εκμετάλλευσης.

ΑΡΘΡΟ 37
Κανείς δεν επιτρέπεται να σε τιμωρήσει με σκληρό ή επιβλαβή τρόπο.

ΑΡΘΡΟ 38
Έχεις δικαίωμα σε προστασία και ελευθερία από τον πόλεμο. 
Παιδιά κάτω των 15 ετών δεν μπορούν να αναγκαστούν να πάνε στο στρατό 
ή να συμμετέχουν σε πολέμους.

ΑΡΘΡΟ 39
Έχεις δικαίωμα σε βοήθεια αν πληγωθείς, αν παραμεληθείς ή αν σε
 κακομεταχειρισθούν.

ΑΡΘΡΟ 40
Έχεις δικαίωμα σε νομική υποστήριξη και δίκαια αντιμετώπιση από 
το δικαστικό σύστημα που σέβεται τα δικαιώματά σου.

ΑΡΘΡΟ 41
Εάν οι νόμοι της χώρας παρέχουν καλύτερη προστασία στα δικαιώματά σου
 από ότι τα άρθρα αυτής της Σύμβασης, τότε αυτοί οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται.

ΑΡΘΡΟ 42
Έχεις το δικαίωμα να γνωρίζεις τα δικαιώματά σου! Οι ενήλικες πρέπει να 
ξέρουν γι' αυτά τα δικαιώματα και να βοηθήσουν και σένα να τα μάθεις επίσης.

ΑΡΘΡΑ 43 έως 54
Αυτά τα άρθρα εξηγούν πως τα κράτη και οι διεθνείς οργανισμοί 
όπως η UNICEF θα εργασθούν για να εξασφαλίσουν θα προστατεύονται τα
 δικαιώματα των παιδιών.
                                                            



           Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές – Το Παιχνίδι

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι «Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές» είναι ένα εκπαιδευτικό 
παιχνίδι με θέμα τους πρόσφυγες που έχει σχεδιαστεί για να παιχτεί
 μέσα στη σχολική τάξη ή με τους γονείς στο σπίτι.
 Βασίζεται στο  ομώνυμο βιβλίο του Πάνου Χριστοδούλου.
 Στο παιχνίδι παρουσιάζεται η καθημερινή ζωή ενός δεκάχρονου 
αγοριού μέσα από τις εκθέσεις που γράφει στην Ε” δημοτικού.



                                               


http://navid.gr/navidzero/navidzero.html

                                        
                       
                                                                   

ActionΑid: «Μην τους καταδικάζεις. Άκουσέ τους»


Στο νέο βίντεο της μη κυβερνητικής οργάνωσης κατά του ρατσισμού, 
ActionAid, η Μαρία Χούκλη, η Σμαράγδα Καρύδη, η Ξένια Καλογεροπούλου,
 η Μαίρη Συνατσάκη, ο Θοδωρής Αθερίδης, ο Παναγιώτης Μπουγιούρης, 
η Κατερίνα Λέχου, ο Λευτέρης Λαζάρου και ο Γιώργος Καραγκούνης έγιναν
 για λίγο μετανάστες και αφηγούνται μια ιστορία σαν κι αυτές που συμβαίνουν
 καθημερινά σε μετανάστες που βρίσκονται στην Ελλάδα, παρακινώντας μας 
να την  ακούσουμε. 



                                   


   «Ειρήνη» - Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα


Η Ειρήνη είναι ένα μικρό κορίτσι που αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι της.
 Στην αρχή βιώνει την ανασφάλεια και την απόρριψη μέχρι να βρει προστασία, 
αγάπη και ζεστασιά στο πιο απίθανο μέρος. 
Η «Ειρήνη» είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο για παιδιά 5-8 ετών και έχει σχεδιαστεί
για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν μέσα στην τάξη θέματα
 όπως η διαφορετικότητα, η ανεκτικότητα και οι πολιτισμικές διαφορές.


                                   


                                             Παιδιά πρόσφυγες» (8-12 ετών)

Στο βίντεο «Παιδιά πρόσφυγες», πέντε παιδιά πρόσφυγες από το Σουδάν, 
την Καμπότζη, το Αφγανιστάν και τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη περιγράφουν
 την εμπειρία τους ως πρόσφυγες από διαφορετική οπτική: 
προσπαθώντας να ενταχθούν σε μία νέα χώρα υποδοχής, 
προσαρμόζοντας τις ανάγκες τους στις συνθήκες διαβίωσης
 ενός προσφυγικού καταυλισμού ή επιστρέφοντας στη χώρα καταγωγής 
τους μετά τον πόλεμο. Παράλληλα, αφηγούνται τις σκέψεις τους
 και τις ελπίδες τους για το μέλλον.



                                       


                Αγκαλιάζουμε τη διαφορετικότητα


Βίντεο που δημιούργησε η ομάδα κατά του ρατσισμού του 1ου γυμνασίου
 Σητείας για την ευαισθητοποίηση σε θέματα διαφορετικότητας και ρατσισμού.



                                      


                      Τα Γυαλιά της Διαφορετικότητας


"Τα γυαλιά της διαφορετικότητας" είναι μια σύντομη ταινία κινουμένων σχεδίων
 του Προγράμματος Επιχορήγησης ΜΚΟ του ΕΟΧ για την Ελλάδα 
''Είμαστε όλοι Πολίτες''.
 Μέσα από την ιδέα των «αόρατων ανθρώπων" γύρω μας, 
αυτών που όλοι μας συχνά επιλέγουμε να αγνοούμε, η ταινία
 προσπαθεί να δείξει ότι η αποδοχή της διαφορετικότητας αποτελεί
 αναπόσπαστο μέρος της στάσης ενός ενεργού πολίτη.



                                      



                                    ΕΛΜΕΡ... Ο ΠΑΡΔΑΛΟΣ ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ

Βλέπετε η διαφορετικότητα του Έλμερ δεν ήταν το χρώμα του..
ήταν η προσωπικότητα του!Ήταν αυτό που χάριζε απλόχερα
στους γύρω του.
Χρώμα, ύψος, βάρος.. η εξωτερική εμφάνιση δεν είναι τόσο σημαντική
όσο οι προθέσεις και η προσφορά του κάθε ελέφαντα... ανθρώπου!!


                                     



                 «Unfairy Tales- Άδικα Παραμύθια» 
              Κάποια παραμύθια δεν είναι για παιδιά

Αληθινές ιστορίες παιδιών προσφύγων και μεταναστών εμπνέουν
 τη UNICEF να ξεκινήσει την παγκόσμια πρωτοβουλία #actofhumanity 

Με τίτλο «UnfairyTales - Άδικα Παραμύθια», οι τρεις ταινίες - αληθινές
 ιστορίες της φυγής των παιδιών από τις συγκρούσεις - εξηγούν τη φρίκη που
 κρύβεται πίσω από την αιτία για την οποία έφυγαν.

Η μία ιστορία - «Η Ivine και το Μαξιλάρι» - παρουσιάζει την αληθινή
 ιστορία της 14χρονης Ivine και του μαξιλαριού της, του Pillow. Μετά από μια 
επικίνδυνη απόδραση από τη Συρία, η Ivine εγκαταστάθηκε σ’ έναν καταυλισμό
 προσφύγων στη Γερμανία, όπου αντιμετώπισε νέες προκλήσεις.

 Η ταινία «Η Malak και η Βάρκα», αφηγείται την ιστορία ενός νεαρού κοριτσιού
 και του ταξιδιού του μέσα σε μια βάρκα που βούλιαζε.

 Η τρίτη ταινία, εστιάζει στην ιστορία του Mustafa, που αφού εγκατάλειψε 
το σπίτι του, αναρωτιέται ποιος έμεινε πλέον για να γίνει φίλος του.


                        Η Ivine και το μαξιλάρι



                      

                             Η Malak και η βάρκα



                                    




                        Ο Μustafa κάνει ένα περίπατο



                                     



 

                       ΕΛΕΝ ΚΕΛΕΡ


                                    


Η Έλεν ήταν μια τυφλή και κωφή Αμερικανίδα συγγραφέας, ακτιβίστρια και λέκτορας.
 Όμως η ιστορία της ζωής της ήταν μοναδική, η ίδια χαρακτηρίστηκε ως το 
μεγαλύτερο θαύμα θέλησης του 20ου αιώνα και η ζωή της γυρίστηκε ταινία με τίτλο:
 The miracle worker (στην Ελλάδα ο τίτλος ήταν: Τα χρόνια στο σκοτάδι). Η Έλεν 
γεννήθηκε το 1880 στην Αλαμπάμα από πλούσιους και μορφωμένους γονείς. Όμως,
 στην ηλικία των 19 μηνών και ενώ ήταν απολύτως υγιής ως τότε, κόλλησε μια
 ασθένεια, πιθανόν μηνιγγίτιδα ή οστρακιά, με αποτέλεσμα να μείνει τυφλή και
 κουφή.
 Ως τότε είχε προλάβει να αναπτύξει μια υποτυπώδη επικοινωνία με την εξάχρονη
 κόρη της μαγείρισσας, που καταλάβαινε τις χειρονομίες της και ως την ηλικία των
 επτά είχαν μαζί επινοήσει 60 απλές χειρονομίες, που εξυπηρετούσαν την
 καθημερινότητά της.
 Πέραν αυτών, η Έλεν ζούσε σε πλήρη απομόνωση. Δεν είχε καμία απολύτως 
επίγνωση του περιβάλλοντος, αφού δεν είχε μνήμες και καμία επικοινωνία,
 γιατί ούτε έβλεπε ούτε άκουγε. Ζούσε μέσα στο σπίτι και περιφερόταν σαν αγρίμι 
σπάζοντας διάφορα αντικείμενα, αρπάζοντας τροφή από τα πιάτα της 
οικογένειας και μουγκρίζοντας σα θηρίο, όταν κάποιος προσπαθούσε να
 την σταματήσει. Είχε έντονες εκρήξεις οργής, κλωτσούσε και ούρλιαζε όταν
 θύμωνε και ελούσε ανεξέλεγκτα όταν ήταν χαρούμενη. Άρχισε να γίνεται 
επιθετική και να χτυπάει ακόμα και την μικρή της φίλη, ενώ η οικογένειά 
της είχε παραιτηθεί από κάθε προσπάθεια εκπολιτισμού της, αφού κάθε 
απόπειρα ήταν μάταιη και κατέληγε σε μεγάλες φασαρίες. Πολλοί γνωστοί της 
οικογένειας συμβούλευαν τους γονείς, να την κλείσουν σε ίδρυμα. ...

                                     Δασκάλα ζωής 
                



                                                                                                           

                                                   

Η μητέρα της όμως έψαχνε λύσεις στο πρόβλημά της. Το 1886 αποφάσισε 
να απευθυνθεί σε μια σχολή τυφλών στην Βοστώνη κατόπιν προτροπής 
του Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ, εφευρέτη του τηλεφώνου, που εκείνο τον καιρό 
δούλευε με κωφάλαλα παιδιά. Ο διευθυντής της σχολής ανέθεσε σε μια
 20χρονη δασκάλα, πρώην μαθήτρια της σχολής με προβλήματα όρασης
 την Άν Σάλιβαν, να αναλάβει την Έλεν. Αυτή ήταν η αρχή μιας 49χρονης
 βαθιάς φιλίας, κατά την οποία η Αν Σάλιβαν έγινε η δασκάλα ζωής της Έλεν....

                                        Ο πόλεμος δασκάλας – μαθήτριας                            


 Όταν η Άν έφτασε στο σπίτι της επτάχρονης τότε Έλεν τον Μάρτιο 
του 1887, άρχισε να τη διδάσκει σχηματίζοντας στη νοηματική τις λέξεις
 διάφορων αντικειμένων στην παλάμη της μικρής Έλεν. Η πρώτη λέξη που
 προσπάθησε να της διδάξει ήταν η λέξη «κούκλα»,  επειδή της είχε φέρει μια
 κούκλα για δώρο. Στην αρχή η Έλεν έδειξε περιέργεια, όμως σύντομα
 αρνήθηκε πεισματικά να συνεργαστεί. Οι προσπάθειες της δασκάλας έφεραν
 πλήρη σύγχυση στην Έλεν επειδή αδυνατούσε να αντιληφθεί πως κάθε 
αντικείμενο έχει τη δική του λέξη. Δεν καταλάβαινε ότι όλα όσα υπάρχουν 
γύρω μας, ο κόσμος που ζούμε, τα συναισθήματα που μοιραζόμαστε, όλη μας
 η ζωή, είναι λέξεις. Τέτοια ήταν η συναισθηματική σύγχυση και η άρνηση της
 μικρής που όταν η δασκάλα προσπάθησε να της διδάξει τη λέξη κανάτα, 
έσπασε την κούκλα της με οργή. Όμως, η Σάλιβαν δεν το έβαλε κάτω. Ζήτησε
 από τους γονείς της μικρής να απομονωθεί με το παιδί σε ένα σπιτάκι της
 οικογένειας μέσα στη φυτεία, ώστε να αφοσιωθούν απερίσπαστα στο 
σκοπό τους. Με ιώβεια υπομονή και υποδειγματική επιμονή σχημάτιζε 
τις λέξεις στην παλάμη της μικρής, την οποία πολλές φορές ακινητοποιούσε
 με το ζόρι προκειμένου να πετύχει τον σκοπό της, δηλαδή να την κάνει να 
ταυτίσει κάθε αντικείμενο με μια λέξη....

                                                             Το θαύμα 

                                           



Όλα άλλαξαν ένα μήνα μετά την άφιξη της δασκάλας στο σπίτι και μια μέρα 
έγινε το θαύμα. Η Άν είχε σχεδόν δια της βίας στριμώξει τη μικρή σε μια 
αντλία νερού στον κήπο. Στο ένα χέρι του παιδιού έριχνε νερό και στο άλλο
 της συλλάβιζε τη λέξη. Τότε για πρώτη φορά η Έλεν ανέλπιστα συνειδητοποίησε
 αυτό που επί ένα μήνα προσπαθούσε η δασκάλα να της δείξει, ότι δηλαδή η λέξη 
που της συλλάβιζε στη μια παλάμη αντιστοιχούσε με εκείνο το πράγμα που της 
δρόσιζε το άλλο χέρι, δηλαδή το νερό. Ήταν τέτοιος ο ενθουσιασμός και η δίψα του
 παιδιού να μάθει, ώστε εκείνη τη μέρα έτρεχε τη δασκάλα στον κήπο και στο
 σπίτι και της ζητούσε επίμονα να της διδάξει τις λέξεις για όλα όσα τόσο 
καιρό ήταν γι αυτή το απόλυτο σκοτάδι: τα αντικείμενα και τα πρόσωπα της
 οικογένειάς της. Ως τη νύχτα είχε μάθει 30 λέξεις. Στους 6 μήνες είχε μάθει 
 625 λέξεις! Οι σπουδές Η πορεία της στη συνέχεια προκαλεί το θαυμασμό.
 Παρακολούθησε μαθήματα για τυφλούς και κωφούς και αφού ολοκλήρωσε
 τον πρώτο κύκλο σπουδών, πάντα με τη βοήθεια της δασκάλας της που
 στεκόταν φύλακας άγγελός της, έγινε δεκτή στο κολέγιο Radcliffe. Όταν
 αποφοίτησε, ήταν το πρώτο άτομο με αυτή την ιδιαιτερότητα που πήρε
 πτυχίο καλών τεχνών (Bachelor of Arts). Αποφασισμένη να επικοινωνεί 
όσο γίνεται καλύτερα με τον κόσμο έμαθε να μιλάει, να διαβάζει τα χείλη 
των συνομιλητών της αγγίζοντας με τα χέρια τα χείλη και τον λαιμό τους,
 αφού η αίσθηση της αφής της ήταν εξαιρετικά οξεία. Έμαθε να διαβάζει
 με τη μέθοδο Μπράιγ και να χρησιμοποιεί τη νοηματική, ακόμα και να νιώθει 
τη μουσική με την αφή, αγγίζοντας τα μουσικά όργανα....


                                      


Η Έλεν εξελίχθηκε σε μια δυναμική προσωπικότητα που υπερασπιζόταν
 τους ανθρώπους με αναπηρίες. Υπήρξε μια αγωνίστρια και για τα δικαιώματα
 των γυναικών και την ανάγκη η γυναίκα να αποφασίζει για τη διακοπή μιας 
ανεπιθύμητης κύησης. Ταξίδεψε σε 40 χώρες και έδινε διαλέξεις υπέρ των
 δικαιωμάτων των αδυνάτων, αλλά και κατά των πολέμων. Γνώρισε προσωπικά 
όλους τους προέδρους των ΗΠΑ, από τον Κλήβελαντ μέχρι τον Τζόνσον. 
Απέκτησε διάσημους φίλους, όπως τον Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ και τους 
Τσάρλυ Τσάπλιν, Μπέρναρντ Σω και Μάρκ Τουέιν. Ασπάστηκε τις αρχές του
 σοσιαλισμού και έγινε μέλος του σοσιαλιστικού κόμματος κάνοντας αγώνες
 υπέρ της εργατικής τάξης. Μελέτησε ξένους συγγραφείς και φιλοσόφους. 
Αγάπησε την αρχαία ελληνική γραμματεία και υποστήριξε ότι η ελληνική 
γλώσσα είναι η τελειότερη όλων.  «Αν δεχτούμε ότι το βιολί είναι το 
τελειότερο μουσικό όργανο, τότε η ελληνική γλώσσα είναι το βιολί της
 ανθρώπινης σκέψης», είπε. Έγραψε 12 βιβλία και πολλά άρθρα, καθώς 
επίσης και την αυτοβιογραφία της με την βοήθεια της δασκάλας της. Ο πρόεδρος 
Τζόνσον της απένειμε το μετάλλιο, «Presidential Medal of Freedom», μια 
από τις μεγαλύτερες τιμητικές διακρίσεις στην Αμερική.

                                                         Το τέλος

                                          

 Η Έλεν πέθανε στον ύπνο της το 1968 στην ηλικία 88 ετών. Η δασκάλα της 
είχε φύγει από τη ζωή πολύ νωρίτερα, το 1936, ενώ η Έλεν της κρατούσε
 το χέρι μέχρι την τελευταία στιγμή. Αποτεφρώθηκε σύμφωνα με την επιθυμία της 
και η στάχτη της τοποθετήθηκε δίπλα στην αγαπημένη της δασκάλα. Η Έλεν\
 και η Αν έγιναν γραμματόσημο, καθώς επίσης και κέρμα που κυκλοφόρησε 
στην Αλαμπάμα και το όνομά της δόθηκε σε δρόμους σε διάφορες χώρες,
 όπως Ελβετία, Πορτογαλία, Ισραήλ και Γαλλία. Τον Οκτώβριο του 2009 
ένα μπρούντζινο άγαλμα στήθηκε προς τιμήν της στην Αλαμπάμα. Δείχνει 
την Έλεν σε ηλικία επτά ετών δίπλα από μια αντλία νερού συμβολίζοντας 
την μαγική στιγμή που κατάλαβε την πρώτη της λέξη: νερό! Στη βάση του 
αγάλματος υπάρχει μια επιγραφή που λέει ότι τα πιο όμορφα πράγματα
 στη ζωή δεν τα βλέπουμε, ούτε τα αγγίζουμε, αλλά τα νιώθουμε με την καρδιά.
 Μυστήριο παραμένει τι ήταν αυτό που γύρισε τον διακόπτη στο μυαλό της
 μικρής εκείνη την ημέρα στο κτήμα, δίπλα από την αντλία που της άνοιξε 
το δρόμο για μια αξιοθαύμαστη ζωή και καριέρα. Το σίγουρο είναι πως το όνομα
 της Έλεν Κέλερ ταυτίστηκε με το θάρρος, τη φιλομάθεια , την ευφυΐα και τους
 αγώνες υπέρ των αδυνάτων. Σε τελευταία ανάλυση, τη θέληση για την ίδια 
τη ζωή.

                                      Έλεν Κέλερ κινούμενα σχέδια (ελληνικοι υπότιτλοι) 
                                                                          1ο μέρος

                                    

                                                                      2ο μέρος

                                    

                                                                    3ο μέρος

                                    
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: